Spelregels

Regelement Futsal Polder Cup toernooi 2019

 

  1. Thuis team trapt af;

 

  1. Vóór aanvang van de 1e poulewedstrijd mogen er spelers toegevoegd worden, dit dient te allen tijde aan de organisatie meegedeeld te worden. Voor het verder verloop mogen er geen spelers toegevoegd worden;

 

  1. Een speler mag ruilen van team totdat het team waarop hij op de lijst staat of waar hij naar toe wil zijn eerste wedstrijd heeft aangevangen. Voorbeeld; iemand staat op een lijst van een team dat op maandag speelt. Om wat voor reden dan ook kon hij die dag niet meedoen. Het team is uitgeschakeld en de speler wenst over te stappen naar een team dat nog moet spelen. Dit is dus niet toegestaan. Een overstap dient aangegeven te worden voordat zowel het oude als het nieuwe team aan het toernooi zijn begonnen;

 

  1. Mocht er toch een situatie voordoen dat het nodig is om tijdens het toernooi een speler toe te voegen, omdat er anders niet gespeeld kan worden, kan hier toestemming voor gevraagd worden bij de organisatie. Let er wel op dat dit een speler is die op geen enkele spelerslijst voorkomt;

 

  1. Wedstrijden duren 15 minuten;

 

  1. Indien gelijke tenues, speelt het “uitspelende” team met hesjes;

 

  1. Tijd begint te lopen bij startsignaal van de scheids. Op aangeven van de scheids mag de tijd stil gezet worden bij bijvoorbeeld een blessuregeval;

 

  1. Bij een gelijke stand in de poule wordt achtereenvolgens gekeken naar doelsaldo, gescoorde doelpunten en vervolgens onderling resultaat. Als dit allemaal gelijk is wordt  het beslist door shoot-outs, waarbij spelers vanaf de middenlijn op de keeper afdribbelen en proberen te scoren. (Uitgebreide uitleg bij regelement nr. 9)

 

  1. In de finaleronde wordt er na een gelijkspel direct 5 minuten verlengd (uitspelende team trapt af) als de stand dan nog gelijk is worden er een shoot-outs afgewerkt. Indien het ene team in totaal meer spelers heeft dan het andere, moet het zijn aantal verminderen totdat beide teams een gelijk aantal spelers hebben. Heeft het ene team 7 spelers en het andere team 9 spelers, moet het team van 9 spelers twee spelers voor de strafschoppenserie aanwijzen welke geen deel gaan nemen aan de strafschoppenserie. Elk team wijst vervolgens 3 personen aan die om en om een shoot-out gaan doen. 
  • De shootout werkt als volgt:

Elk team mag 3 personen aanwijzen. Het team dat de tos wint mag kiezen of ze beginnen of juist niet. De bal wordt op de middenlijn van het speelveld gelegd. Op de fluit van de scheidsrechter heeft de speler precies 8 seconden om te scoren. Er mag uit de rebound gescoord worden, maar gaat de bal naast of uit dan is de kans voorbij. Als de keeper de bal klem heeft is de kans ook voorbij. De speler hoeft niet perse een voorwaartse beweging te maken, de bal mag ook teruggehaald worden. De zoemer wordt ingesteld op 8 seconden en gaat pas lopen als de scheidsrechter fluit. Er MOET voor de zoemer geschoten worden. Schiet je pas na dat de zoemer begonnen is, telt het niet!

De keeper mag zich vrij bewegen nadat de 8 seconden zijn ingegaan, maar wordt er buiten het doelgebied hands gemaakt volgt er een rode kaart! Bij rode kaart en of overtreding wordt de shootout opnieuw genomen.

Nadat alle spelers een shoot-out hebben gedaan, mag de volgorde van spelers aangepast worden. Is de stand dan nog gelijk neemt elk team om en om 1 shoot-out net zo lang tot er na een gelijk aantal shoot-outs 1 team meer heeft gescoord dan het andere team;

 

  1. Een team dient 5 minuten voor aanvang wedstrijd klaar te staan om te spelen. Een team dient minimaal uit 4 personen te bestaan (3 spelers en een keeper) en maximaal 5 spelers (4 spelers en een keeper). Komt een team te laat of niet opdagen heeft zij automatisch met 3-0 verloren. Speelt er een onrechtmatige speler bij een team heeft dat team automatisch met 3-0 verloren;

 

  1. Gele kaart betekent een tijdstraf van 2 minuten. Daarnaast krijgt de tegenpartij een 10 metertrap. Wordt hieruit gescoord mag de speler die geel heeft gepakt weer terug in het veld. Zo niet dan blijft de tijdstraf van 2 minuten van toepassing.

 

  1. Rode kaart is een tijdstraf van 5 minuten en uitsluiting voor de rest van de wedstrijd en minimaal de eerstvolgende wedstrijd. 2e gele kaart in 1 wedstrijd is gelijk aan 1 rode kaart. 2e rode kaart in een toernooi betekent tevens uitsluiting voor de rest van het toernooi.

 

    13. Indien er na het spelen van de poulewedstrijden er teams afmelden voor de finale dag, Dan worden de plekken gevuld middels loting uit de nummers 4 van de poule